atljfh

atljfh

atljfh

۲۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

دلیل بدبینی چیست؟

طبق ادعای یک وب‌سایت کره‌ای‌، لنوو قصد دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور، تبلتی تاشدنی را با نمایشگر ساخته‌شده توسط ال‌جی، تولید کند.منبع

کشف قدیمی‌ترین رنگ‌های دنیا در فسیل‌های میلیارد ساله

پژوهشگران طی این مطالعه گفته‌اند یک پروتئین کوچک خاص که توسط سیستم ایمنی بدن آزاد می‌شود، می‌تواند یکی از علل عمده زایمان زودرس باشد و مهار مکانیزم آزاد شدن آن، از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند.کودکی که زودتر از هفته ۳۷ ام بارداری متولد می‌شود، به طور کلی دارای تولدی زودتر از موعد اصلی است. زایمان زودرس شایع‌ترین علت مرگ نوزادان در سراسر جهان است.در حالیکه افراد چندین فاکتور خطرزا(از جمله سیگار کشیدن، دیابت و استرس) را که می‌تواند سبب زایمان زودرس شود می‌دانند اما علت اصلی مکانیزمی که سبب زایمان زودرس می‌شود، تاکنون ناشناخته است.تحقیقات پیشین پژوهشگران نشان داده بود که پس از زایمان زودرس حجم "سیتوکین"(cytokines) در "مایع آمنیوتیک"(amniotic fluid) بانوان افزایش می‌یابد.مایع آمنیوتیک به مایع درون کیسه آمنیوتیک در رحم مادر باردار گفته می‌شود.مایع آمنیوتیک از مادر تراوش می‌شود و ابتدا فقط حاوی آب و الکترولیت‌ها است ولی از حدود 12 تا 14 هفتگی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فسفولیپید و اوره نیز به داخل آن ترشح می‌شود.

حجم مایع آمنیوتیک با رشد جنین افزایش می‌یابد و از هفته دهم تا هفته بیستم از ۲۵ میلی‌لیتر به ۴۰۰ میلی‌لیتر می‌رسد.سیتوکین‌ها پروتئین ایمن‌سازی مهم تولید شده در پاسخ به عفونت هستند و در تنظیم عملکرد بسیاری از انواع مختلف سلول‌ها نقش مهمی دارند.سیتوکین‌ها دسته‌ای از مولکول‌های پروتئینی محلول در آب هستند که از یاخته‌های گوناگون و بیشتر در پاسخ به یک تحریک٬ ترشح می‌شوند و وظیفه انتقال پیام بین یاخته ها را برعهده دارند. سیتوکین‌ها از سلول‌های مختلف سیستم ایمنی تولید می‌شوند. ساختار آن‌ها پروتئین، پپتید یا گلیکوپروتئین می‌باشد.

"آنتونی ولا" (Anthony Vella) ایمن شناس و یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: مکانیزم‌های ضد التهابی متعددی وجود دارند که منجر به تولد زودرس جنین می‌شود. بنابراین ما دریافتیم که ایجاد التهاب خطرناک می‌تواند بیش از سطح تحمل مادر بوده و سبب تولد زودرس نوزاد شود.در شرایط آزمایشگاه، پژوهشگران "سلول‌های بنیادی مزانشیمی"(mesenchymal stem cells) را که از مایع آمنیوتیک و دستگاه تولید مثل بانوان گرفته شده بودند، به باکتری‌ها منتقل کردند. هدف پژوهشگران از آزمایش این بود که دریابند چه نوعی از سیتوکین توسط واکنش سلول‌ها ترشح می‌شود.نتایج آزمایشات غیر منتظره بود. پژوهشگران طی آزمایش متوجه وجود حجم بالا یک سیتوکین بسیار خاص به نام" GM-CSF" شدند. این سیتوکین به طور خاص به دلیل مورد هدف قرار دادن سلول‌ها برای رشد سریع و تبدیل به ماکروفاژها شناخته شده است، سلول‌های سیستم ایمنی بدن که مواد خارجی مصرف می‌کنند نیز در این عملیات موثر هستند.

در حال حاضر دقیقا مشخص نیست که ماکروفاژها در شروع زایمان چه تاثیری دارند، اما تنها این مشخص است که پیش از زایمان، سطح آن‌ها به میزان قابل توجهی در بدن افزایش می‌یابد. آخرین مرحله پژوهش این بود که دریابند آیا مهار تولید GM-CSF واقعا از تولد زودرس جلوگیری می‌کند یا خیر.آزمایشات پژوهشگران بر روی موش‌ها نشان داد که زایمان زودرس ممکن است باعث ایجاد یک باکتری خطرناک شود. نتایج آزمایشات بسیار قابل توجه بود زیرا میزان زایمان زودرس از حدود ۶۶ درصد به ۲۵ درصد در موش‌هایی که GM-CSF در آنها مهار شده بود، کاهش یافته بود.باوجود اینکه نتایج آزمایشات پژوهشگران امیدوارکننده بود اما آنها همچنان نمی‌توانند با قاطعیت بگویند که عامل اصلی زایمان زودرس را شناسایی کرده‌اند و معتقدند که آزمایشات بیشتری لازم است."کریستوفر نولد"(Christopher Nold) پزشک متخصص زایمان این مطالعه در انتها گفت: ما قصد داریم آزمایشات بیشتری برای مطالعه بیشتر مکانیزم ایمنی بر روی موش‌ها انجام دهیم و در آینده‌ای نه چندان دور امیدواریم بتوانیم آزمایشات انسانی را نیز آغاز کنیم.این مطالعه در مجله " Reproductive Sciences "منتشر شد.
منبع
شِمای کلی آیفون 10 پلاس و آیپد پرو 2018 در آخرین نسخه‌ بتا iOS 12 فاش شد

 

به گزارش خبرآنلاین، «اولیور شوسر» قائم‌مقام بخش اپل موزیک دراین‌باره گفت: اپل و شازم تاریخ گسترده همکاری دارند و شازم یکی از اولین اپلیکیشن‌ها روی اپ استور بود که محبوبیت زیادی میان اپل بازان پیدا کرد.{لینک}

دسامبر گذشته اپل اعلام کرد تمایل به خرید کمپانی انگلیسی دارد و سرانجام با پرداخت 400 میلیون دلار معامله را نهایی کرد.

اتحادیه اروپایی در ماه آوریل اعلام کرد دست به تحقیق دراین‌باره خواهد زد که آیا با این معامله، به سایر سرویس‌های موسیقی آنلاین فشار می‌آید یا نه؟

اما سپس این معامله را اوایل این ماه تائید کرد تا همه‌چیز به‌خوبی پیش رود.

با پخش بخشی از یک موسیقی، شازم نام و مشخصات آهنگ را تشخیص داده و سپس قابلیت دانلود پیدا می‌کند.

 

5656

 

منبع
اندروید P در تاریخ ۲۹ مرداد به‌صورت رسمی معرفی می‌شود

 

به گزارش خبرآنلاین، انتظار همگان این بود که گوگل نسخه جدیدی از هدفون بی سیم خود را که سال گذشته عرضه کرد، رونمایی کند اما گوگل امسال دست به بازطراحی «پیکسل بادز» زده که سال گذشته رونمایی شد و آن را داخل جعبه گوشی‌های جدید قرار داده است، منتها این مدل کابل دار بوده و مجهز به یو اس بی تایپ سی است.{لینک}

نام هدفون جدید Pixel USB-C earbuds است که از طریق بلوتوث به گوشی و تبلت و لپ‌تاپ وصل می‌شود و از گوگل اسیستانت نیز پشتیبانی می‌کند.

همچنین لوگوی گوگل پشت‌گوشی حک‌شده و به قیمت 30 دلار به‌صورت جداگانه هم به فروش می‌رسد.

هدفون جدید گوگل پیکسل ایربادز با کابل یو‌اس‌بی

هدفون جدید گوگل پیکسل ایربادز با کابل یو‌اس‌بی

هدفون جدید گوگل پیکسل ایربادز با کابل یو‌اس‌بی

هدفون جدید گوگل پیکسل ایربادز با کابل یو‌اس‌بی

 

5656

 

منبع
آیا همدلی در محیط کار شما جایی دارد؟

برات قنبری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هنوز قانون شرکت مخابرات ایران لغو نشده و مجامع آن‌ها اختیارات قانونی را دارند، اما به تبع این قضیه مخابرات مجبور است به لحاظ تعرفه‌ای بازنگری شود. ما هم این موضوع را در قالب تغییر مدل تعرفه‌ای منظور کردیم، در غیر این صورت تعرفه‌های مخابرات باید به ساختار قبل برگردد.وی با اشاره به مشکلات درآمدی شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: برای حل این مشکلات، باید اصلاح ساختار صورت بگیرد؛ اولین اصلاح ساختار این بود که ۳۰ شرکت استانی را در هم ادغام کنیم که این کار انجام شد. اکنون باید به فناوری‌ها و سرویس‌های جدید رو بیاوریم. به تبع این قضیه به مرور سرویس‌های صوت باید کم شود و به سمت سرویس‌های دیتا برویم و سرویس‌های فیبر نوری را هم گسترش دهیم.او هم‌چنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های دیگر هنوز آن توان را ندارند که جایگزین مخابرات شوند؛ مخابرات منحصربه فرد است. در حال حاضر اپراتوری وجود ندارد که بتواند مانند مخابرات سرویس بدهد.

آن شرکت‌هایی هم که سرویس ارائه دادند، در چند شهر بزرگ خدمت دادند، در حالی که عمده نیازهای ما استان‌ها و شهرهای کوچک است.رییس سابق هیات مدیره شرکت مخابرات در پاسخ به اینکه آیا افزایش تعرفه‌ها موجب نارضایتی مشترکان نمی‌شود، تاکید کرد: سهم مخابرات ایران در سبد خانوارها خیلی کم است و متوسط درآمد از تلفن ثابت در کل کشور حدود ۶۰۰۰ تومان در ماه است که عدد زیادی نیست. در روستاها هم درآمد از تلفن ثابت حدود ۲۰۰۰ تومان است. در حالی که این درآمدها هزینه جاری مخابرات را هم تامین نمی‌کند، شرکت مخابراتی که ۶۰ هزار نفر پرسنل و شبکه گسترده‌ای دارد.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در تعرفه‌های مخابرات، درباره علت کند بودن روند توسعه در مخابرات بیان کرد: مخابرات از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خواسته که بر اساس اختیارات قانونی خود یک بسته جدید تعرفه‌ای تعریف کند. از طرفی روند توسعه در مخابرات کند است، به این خاطر که شرکت مخابرات ایران منابع ندارد و به همین دلیل باید حتما یک برنامه تحول را پیاده و اجرا کنند.با توسعه فناوری‌های ارتباطی و پیشرفت فناوری اطلاعات، رفته‌رفته مکالمه‌های صوتی جای خود را به استفاده از ابزارهای اینترنتی دادن و همین موضوع ضرورت توسعه‌ی زیرساخت‌های اینترنتی را توسط شرکت‌ها ایجاد می‌کند. اگرچه برخی از شرکت‌ها از همان ابتدا سرویس‌های اینترنتی ارائه می‌دادند اما شرکت مخابرات ایران هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه ارتباطات نیازمند بازنگری در شیوه‌ی ارائه‌ی سرویس‌های خود است. یکی از روش‌هایی که مسوولان ارتباطی هم در مراحل مختلف به آن اشاره کرده‌اند، جایگزینی بسته‌های جدید ترکیبی صوت و دیتاست که به نظر می‌رسد مخابرات هم این برنامه را آغاز کرده است.
منبع
توییتر هشدار داد: همین حالا پسورد اکانت خود را عوض کنید!

 

به گزارش خبرآنلاین، کمپانی وَلو/ Valve، بزرگ‌ترین فروشگاه دیجیتالی گیم، اخیراً دو اپلیکیشن اندرویدی و آی او اسی به نام‌های Steam Link و Steam Video راه‌اندازی کرد تا کاربران از طریق پورت اترنت از کتابخانه گیم بهره ببرند.{لینک}

اما امروز اعلام شد علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پروتکل بلوتوث، دسته بازی خود را به موبایل و تبلت وصل کرده و گیم‌های تعریف‌شده را بازی کنند.

استفاده از اتصالات بلوتوث گامی مهم برای توسعه محصولات کمپانی وَلو است، هرچند به‌صورت بتا عرضه‌شده و ممکن است مشکل هم به وجود بیاید.

سال 2010 دسته بازی استیم برای بازی روی پلتفرم‌های ویندوز، مک او اس، لینوکس و استیم او اس توسط کمپانی «وَلو» راهی بازار شد.

5656

 

منبع
کاشت ایمپلنت مخفی در بدن توسط جی.پی.اس

با توجه به آنکه طی چند ماه اخیر شاهد عرضه حالت تاریک و شبانه (Dark Mode ) برای سرویس و نرم‌افزارهای موبایلی نظیر یوتیوب، اندروید مسیجز و واتس اپ بودیم، حالا به نظر می‌رسد که اپلیکیشن گوگل نیوز که برای انتشار اخبار جدید و داغ در سراسر جهان در دسترس کاربران قرار گرفته، می‌خواهد این حالت تاریک و شبانه را به پلت‌فرم خود اضافه کند.همانطور که از نام حالت شبانه و تاریک مشخص است، این تم برای آن دسته از افرادی که با حالت خودکار و معمول شبکه‌های اجتماعی که پس زمینه سفید و روشنی دارد، مشکل دارند و جزو آن دسته از کاربرانی‌اند که بیش‌تر هنگام شب و تاریکی محیط از اینترنت و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، بسیار کاربردی خواهد بود و چشمان آن‌ها را کمتر اذیت خواهد کرد.

به‌طور قطع بسیاری از اهالی رسانه و علاقمندان به حوزه خبر نظیر گزارشگران، خبرنگاران، مترجمان و روزنامه‌نویسان در جهان که باید در ساعات مختلفی از شبانه‌روز جدیدترین اخبار منتشره در جهان را رصد و دنبال کنند و یا گزارش‌های طولانی را برروی صفحه نمایش گوشی هوشمند یا رایانه خود مطالعه کنند، از افزوده شدن چنین قابلیتی به اپلیکیشن گوگل نیوز (Google News) خوشحال خواهند شد.تصاویر اسکرین‌شاتی که از این قابلیت جدید در فضای مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد که کاربران قادر خواهند بود با مراجعه به قسمت تنظیمات اپلیکیشن موردنظر، این حالت تاریک و شبانه را فعال‌سازی کرده و از آن بهره‌مند شوند.انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک کاربران گوشی‌های اندرویدی قادر خواهند بود با مراجعه به فروشگاه آنلاین و اینترنتی گوگل پلی استور جدیدترین نسخه از این اپلیکیشن را دانلود و دریافت کنند.
منبع
ایرانسل سومین کمپ مشترک استعدادیابی خود با لالیگا را برگزار می‌کند

دستمزد فضانوردان روس, گرچه مقوله ای سری بشمار نمیرود اما آنها معمولا تمایل ندارند درباره آن حرفی بزنند زیرا اکثر قریب به اتفاق آنها این شغل خطرناک و پر زحمت را برای مزایای مادی انتخاب نکرده اند و کار خود را میهن پرستانه می دانند. اما این مبلغ نمیتواند خیلی بالا باشد چون معمولا فضانوردان روس برای یک سفر شش ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی به طور متوسط 130 تا 150 هزار دلار (البته به روبل) دریافت می کنند.

این مبلغ از روز پرتاب تا زمان فرود محاسبه میشود و شامل دوران آموزشی و بازیابی توان بدنی بعد از پرواز نمیشود. البته فضانوردان چه در دوره آموزشهای اختصاصی پرواز(بعد از انتخاب برای پروازهای فضایی مشخص و نه دوران آموزش عمومی) که باید تمرین و تعلیمات مخصوص پرواز را ببینند و دوران بازسازی بدنی بعد از پرواز فضایی مبالغی بیشتر از حقوق معمولی خود دریافت میکنند.

فضانوردان ممکن است پاداشهایی نیز دریافت کنند که بستگی به پیچیدگی کار انجام شده و ارزیابی کلی از عملکرد آنها در مدار متفاوت است. میزان پاداش برای انجام فعالیتهای پیشبینی نشده و یا تمدید ماموریت به دلایل مختلف خارج از برنامه, افزایش بیشتری خواهد داشت. بطور معمول برنامه کاری هر روز فضانورد مدتها قبل از سفر تنظیم و نوشته میشود اما بارها اتفاق افتاده که وضعیت خاصی پیش آمده و از فضانورد خواسته اند دست به انجام عملیاتی بیش از برنامه تدوین شده بزند. بطور مثال انجام راهپیمایی برای برطرف کردن یک مشکل در خارج از ایستگاه فضایی و یا تمدید ماموریت به دلیل مشکلات پیش آمده در مدار یا زمین, در این صورت دستمزد فضانورد بیش از روزها و کار های معمولی خواهد بود.

بنا به گفته ولادیمیر سالاویف فضانورد سابق و مدیر فعلی مرکز هدایت پرواز, این که از فضانورد خواسته شود یک یا دو روز و حتی بیشتر به کار خود در فضا ادامه دهد و یا آزمایشی را بار دیگر تکرار کند امری عادی است که تاکنون بارها اتفاق افتاده اما سابقه ندارد فضانوردی برای تمدید زمان ماموریت یا انجام دوباره یا چندباره یک آزمایش معترض شود و بطور معمول میگویند "مانعی ندارد من آماده ام!"

در مورد وضعیت دستمزد فضانوردان ناسا باید گفت که تا حدودی متفاوت از روسیه است. فضانوردان ناسا، ، صرف نظر از اینکه بر روی زمین یا فضا هستند، یک سال حقوق ثابت 120 تا 130 هزار دلار دریافت میکنند.

 

5656

منبع
چند میلیارد نفر در جهان بی تحرک هستند؟

به گزارش ایسنا و به نقل از نوبل پرایز، جیمز آلیسون و تاسوکو هونجو دو ایمنی‌شناس آمریکایی و ژاپنی هستند که به دلیل توسعه یک روش درمانی جدید برای مبارزه با سرطان با بهره‌گیری از سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلول‌های سرطانی، برنده جایزه نوبل پزشکی 2018 شدند.

سرطان هر ساله جان میلیون‌ها انسان را می‌گیرد و یکی از بزرگترین چالش‌های سلامت بشریت است. این دو دانشمند با تحریک توانایی ذاتی سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلول‌های تومور، یک اصل کاملا جدید برای درمان سرطان ایجاد کرده‌اند.

"جیمز پی.آلیسون" پروتئین شناخته شده‌ای را مطالعه کرد که به عنوان ترمز بر روی سیستم ایمنی عمل می‌کند. او متوجه پتانسیل آزاد کردن این ترمز شد که به این ترتیب، سلول‌های ایمنی به تومورها حمله می‌کنند. وی سپس این مفهوم را به روش جدیدی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان توسعه داد.

"تاسوکو هونجو" نیز به شکل موازی یک پروتئین را در سلول‌های ایمنی کشف کرد و پس از بررسی دقیق عملکرد آن، در نهایت عنوان کرد که آن هم به عنوان ترمز، اما با مکانیزمی متفاوت عمل می‌کند.

تاثیرگذاری درمان‌های مبتنی بر کشف هونجو به اثبات رسیده است. این روش‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای در مبارزه با سرطان موثر هستند.

آلیسون و هونجو نشان دادند که چگونه استراتژی‌های مختلف برای مهار ترمزهای سیستم ایمنی بدن می‌تواند در درمان سرطان استفاده شود.

اکتشافات اساسی این دو نوبلیست، نقطه عطفی در مبارزه علیه سرطان است.

آیا می‌توان خط دفاعی ایمنی ما را علیه سرطان شوراند؟

سرطان انواع مختلفی دارد که همه آنها با گسترش و زاد و ولد غیر قابل کنترل سلول‌های غیر طبیعی، با توانایی گسترش به اندام‌ها و بافت‌های سالم همراه است.

برخی از روش‌های درمانی برای درمان سرطان، از جمله جراحی، اشعه‌درمانی و سایر روش‌ها، جایزه نوبل را در سال‌های گذشته دریافت کرده‌اند که شامل روش درمان هورمونی برای درمان سرطان پروستات توسعه یافته توسط "هاگینز"(Huggins) در سال 1966، روش شیمی‌درمانی توسط "الیون"(Elion) و "هیچنز"(Hitchins) در سال 1988 و پیوند مغز استخوان برای سرطان خون(لوسمی) توسط "توماس"(Thomas) در 1990 هستند.

با این حال، درمان سرطان در مرحله پیشرفته خود بسیار دشوار است و استراتژی‌های درمانی نوآورانه و جدید به شدت مورد نیاز است.

در اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، مفهومی پدیدار شد که فعالسازی سیستم ایمنی ممکن است یک راهبرد برای حمله به سلول‌های تومور باشد.

به همین منظور، تلاش‌هایی برای از آلوده کردن بیماران به برخی باکتری‌ها برای فعال کردن سیستم دفاع بدن آنها انجام شد. این تلاش‌ها اثرات نسبتا کمی داشت، اما گونه‌های مختلفی از این روش امروزه در درمان سرطان مثانه استفاده می‌شود.

دانشمندان دریافتند که دانش بیشتری برای توسعه این روش لازم است. بسیاری از دانشمندان درگیر تحقیقات فشرده برای کشف مکانیزم‌های اساسی تنظیم کننده ایمنی شدند و نشان دادند که چگونه سیستم ایمنی می‌تواند سلول‌های سرطانی را تشخیص دهد.

به رغم پیشرفت علمی قابل توجه، تلاش برای ایجاد استراتژی‌های جدید به طور کلی در برابر سرطان دشوار بود.

شتاب‌دهنده‌ها و ترمزهای سیستم ایمنی

ویژگی اساسی سیستم ایمنی بدن ما توانایی تشخیص "خودی" از "غیر خودی" است تا بتواند به باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر خطرات حمله کند و آنها را از بین ببرد.

سلول‌های T، یک نوع از گلبول‌های سفید خون، بازیگران کلیدی در این دفاع هستند. نشان داده شد که سلول‌های T دارای گیرنده‌هایی هستند که به ساختارهایی می‌چسبند که به عنوان "غیر خودی" شناخته می‌شوند و این تعاملات باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن در حالت دفاعی قرار گیرد.

اما پروتئین‌های اضافی که به عنوان شتاب‌دهنده‌های سلول‌های T عمل می‌کنند نیز برای ایجاد یک پاسخ ایمنی کامل مورد نیاز هستند.

بسیاری از دانشمندان در این تحقیقات اساسی مهم مشارکت داشته‌اند و پروتئین‌های دیگر را که به عنوان ترمز روی سلول‌های T عمل می‌کنند و مانع فعالسازی سیستم ایمنی بدن می‌شوند، شناسایی کرده‌اند.

ایجاد این تعادل پیچیده بین شتاب‌دهنده‌ها و ترمزها برای کنترل ضروری است و تضمین می‌کند که سیستم ایمنی به اندازه کافی درگیر حمله به میکروارگانیسم‌های خارجی است، در حالی که اجتناب از فعالیت بیش از حد می‌تواند منجر به تخریب سلول‌ها و بافت‌های سالم شود.

یک اصل جدید برای ایمنی‌درمانی

جیمز آلیسون برنده جایزه نوبل پزشکی 2018 در طول دهه 1990 در آزمایشگاه خود در دانشگاه کالیفرنیا برکلی، پروتئین سلول T موسوم به "CTLA-4" را مطالعه کرد. او یکی از چندین دانشمندی بود که مشاهداتی را مبنی بر اینکه CTLA-4 به عنوان ترمز روی سلول‌های T عمل می‌کند، اعلام کرد.

سایر تیم‌های تحقیقاتی، این مکانیزم را به عنوان یک هدف در درمان بیماری‌های خودایمنی مورد استفاده قرار دادند.

با این حال آلیسون ایده کاملا متفاوتی داشت. وی یک پادتن ایجاد کرده بود که می‌توانست به CTLA-4 متصل شود و عملکرد آن را مسدود کند.

او اکنون به بررسی این پرداخته است که آیا انسداد CTLA-4 می‌تواند ترمز سلول T را از بین ببرد و سیستم ایمنی بدن را برای حمله به سلول‌های سرطانی آزاد کند یا نه.

آلیسون و همکارانش در پایان سال 1994 یک آزمایش اولیه انجام دادند که نتایج چشمگیری داشت.

موش‌های سرطانی تحت درمان با پادتن‌هایی که ترمز را مهار می‌کنند و فعالیت سلول‌های T ضد تومور را فعال می‌کنند، درمان شدند.

علیرغم اینکه آلیسون از سوی صنعت داروسازی مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفت، اما تلاش‌های مصرانه خود را برای توسعه استراتژی‌های درمان انسانی سرطان ادامه داد.

سرانجام این تلاش‌ها نتیجه داد و در سال 2010 یک مطالعه مهم بالینی اثرات قابل توجهی در بیماران مبتلا به ملانوم پیشرفته که یک نوع سرطان پوست است، نشان داد. علائم سرطان باقی مانده در چندین بیمار ناپدید شد، چنان که چنین نتایج قابل توجهی در این گروه بیماران در هیچ روش درمانی دیگری دیده نشده است.

کشف PD-1 و اهمیت آن در درمان سرطان

در سال 1992، چند سال قبل از کشف آلیسون، "تاسوکو هونجو" پروتئین PD-1، یکی دیگر از پروتئین‌های سطح سلول‌های T را کشف کرد. وی تصمیم گرفت تا نقش آن را دریابد و به بررسی دقیق عملکرد آن در یک مجموعه از آزمایشات در آزمایشگاه خود در دانشگاه کیوتو پرداخت که چندین سال به طول انجامید.

نتایج نشان داد PD-1 شبیه به CTLA-4، به عنوان یک ترمز روی سلول T عمل می‌کند، اما مکانیزم متفاوتی دارد.

انسداد پروتئین PD-1 در آزمایش‌های حیوانی نیز روش امیدوارکننده‌ای در مبارزه با سرطان از خود نشان داد.

این روش، راه را برای استفاده از PD-1 به عنوان یک هدف در درمان بیماران مبتلا به سرطان هموار کرد. توسعه کلینیکی این روش و یک مطالعه کلیدی در سال 2012، اثربخشی واضح آن در درمان بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان را نشان داد. نتایج چشمگیر بود و منجر به بهبودی طولانی مدت و درمان احتمالی در چندین بیمار مبتلا به سرطان متاستاتیک شد که قبلا اساسا غیرقابل درمان بود.

ایمنی‌درمانی سرطان، امروزه و آینده

پس از آنکه مطالعات اولیه اثر فوق‌العاده انسداد CTLA-4 و PD-1 را نشان داد، توسعه و پیشرفت این روش درمانی به شکل چشمگیری پیگیری شد.

اکنون ما می‌دانیم که این درمان که اغلب به عنوان "درمان بازرسی ایمنی" نامیده می‌شود، نتایج قابل ملاحظه‌ای را برای گروه‌های خاصی از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته به همراه دارد.

عوارض جانبی ناخواسته در این روش هم همانند سایر درمان‌های سرطان دیده می‌شود که می‌تواند جدی و حتی تهدید کننده باشد. این عوازض ناشی از پاسخ ایمنی بیش از حد بدن هستند که منجر به واکنش‌های خودایمنی می‌شود، اما معمولا قابل کنترل هستند.

تحقیقات مستمر و متمرکز بر مکانیزم این روش، با هدف بهبود درمان و کاهش عوارض جانبی در حال انجام است.

از بین این دو راهکار درمانی، اثبات شده است که بازرسی ایمنی در برابر PD-1، اثرات مثبت‌تر و نتایج بهتری در چندین نوع سرطان، از جمله سرطان ریه، سرطان کلیه، لنفوم و ملانوم داشته است.

مطالعات بالینی جدید نشان می‌دهد که درمان ترکیبی، یعنی هدف قرار دادن هر دو پروتئین CTLA-4 و PD-1، همانطور که در بیماران مبتلا به ملانوم دیده می‌شود، می‌تواند حتی بیشتر موثر باشد. بنابراین، آلیسون و هونجو تلاش‌های زیادی را برای ترکیب راهبردهای خود برای آزاد کردن ترمزهای سیستم ایمنی با هدف حذف سلول‌های تومور کرده‌اند.

در حال حاضر تعداد زیادی از آزمایشات در برابر بسیاری از انواع سرطان انجام می‌شود و پروتئین‌های جدید به عنوان اهداف جدید، مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

دانشمندان برای بیش از 100 سال تلاش کردند تا سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با سرطان دخالت دهند. تا زمانی که کشف‌های دو برنده نوبل امسال پدید آمد و موجب تحول در درمان سرطان شد.

انتهای پیام

منبع
تماس با من

بیماری‌های روانی زمان کودکی، فرد را در خطر ایجاد چالش‌هایی در زندگی آینده قرار می‌دهد.منبع