atljfh

atljfh

atljfh

چند میلیارد نفر در جهان بی تحرک هستند؟

جمعه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۰۲ ق.ظ
روزنامه جام‌جم: تلگرام طلایی، جای تلگرام راگرفته/ این پیام‌رسان، محتوای ضداخلاقی و ضدامنیتی را بسته

این رقم ممکن است در برخی کشورها، یک نفر از هر سه نفر باشد.
این گزارش که به همت کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تهیه‌شده، اطلاعات به‌روز شده از رقم تقریبی سطح تحرک در سال 2008 را در بردارد و نشان می‌دهد که سطح بی‌تحرکی در سراسر جهان در بین افراد بزرگ‌سال از 2001 تاکنون در سطح بالایی بدون تغییر مانده است.
بر اساس این گزارش، زنان در مقایسه با مردان از تحرک کمتری برخوردارند و مردم کشورهای پردرآمدتر در مقایسه با کشورهایی با درآمد متوسط یا پایین، از تحرک کمتری برخوردار هستند.
این اطلاعات ضرورت اقدام همه کشورها برای اولویت دادن به اقداماتی درزمینهٔ حمایت از فعالیت فیزیکی و افزایش شانس افراد با هر توانایی و سنی برای داشتن فعالیت روزانه را نشان می‌دهد.
به‌موجب طرح جدیدی درزمینهٔ فعالیت فیزیکی، قرار است بی‌تحرکی فیزیکی تا سال 2025 به میزان 10 درصد و تا سال 2030 به میزان 15 درصد کاهش یابد.
بی‌تحرکی فیزیکی خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی - عروقی، انواع سرطان‌ها و دیابت‌ها را افزایش می‌دهد.
در همین حال، گزارش مربوط به سطح تحرک و بی‌تحرکی در میان کودکان و جوانان در دست تهیه است. سازمان بهداشت جهانی اولین تخمین‌های قابل قیاس در سطح جهانی درزمینهٔ فعالیت فیزیکی ناکافی را در سال 2008 برای 122 کشور تهیه کرد. این رقم در سال 2010 به‌روز شد.
معیار سازمان بهداشت جهانی برای فعالیت فیزیکی غیرکافی، دستکم 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت شدید در هفته یا ترکیبی برابر از هر دو تعیین شد.
سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود عنوان کرد که در 159 کشور از 168 کشور موردمطالعه، گستردگی فعالیت فیزیکی غیر کافی در مردان کمتر از زنان بود، به‌طوری‌که در 65 کشور، میزان تفاوت بین فعالیت زنان و مردان دستکم 10 درصد و در 9 کشور که ایران نیز جزو آن‌هاست، این تفاوت بیش از 20 درصد ارزیابی‌شده است.

5656

 

منبع
  • atljfh atljfh